torsdag 3. april 2008

Brukermedvirkning

Kompetansemål: Elevene skal kunne gjøre rede for hva brukermedvirkning betyr i barne- og ungdomsarbeiderfaget.


Brukermedvirkning handler om kunnskaper, ferdigheter og holdninger hos ansatte. Du må for eksempel ha kunnskap om barn og unges utvikling for å kunne tilpasse brukermedvirkningen til deres modningsnivå. Du må også ha holdninger som inkluderer alle barn og unges rett til brukermedvirkning, også sterkt funksjonshemmede, eller barn og unge som kommer fra hjem med en annen kuturell og religiøs identitet enn din egen. Du må lære deg å observere, planlegge og kommunisere med barn på ulike alderstrinn og med ulikt funksjonsnivå. (Kommunikasjon og samhandling, Gyldendal 2007)

-------------------------------------------------------------------------------------

Gjør rede for hva brukermedvirkning betyr når du arbeider i:
barnehage
skole
ungdomsklubb
Drøft hva barn i barnehage kan bestemme, hva barn og unge kan bestemme i skolen og hva ungdom kan bestemme i en ungdomsklubb.


I barnehagen skal barn få valg til å gjøre nesten det de vil. De voksne kan spørre om et barn vil gjøre noe av f.eks to ting og barnet vil selv få medvirkning i valget, altså brukermedvirkning. Og høre på det barnet har å si er også viktig for at han/hun skal få medvirke i sin egen hverdag i barnehagen.
Barna kan nok ikke få bestemme alt, men ved å gi dem valg mellom forskjellige ting kan de få bestemme på en sikker måte og de vil føle at deres egne meninger blir hørt. Å oppmuntre barna til å ta egne valg vil være bra for utviklingen deres.
I skolen kan elevene være med på å bestemme hvordan de vil jobbe med en oppgave eller få si sin mening om hvordan de best lærer. Skolen er jo et sted hvor de skal lære noe, men det er ikke gøy å lære om det bare er slitsomt og at de ikke får velge hvordan å utføre/gjennomføre arbeidet noen ganger.

På skolen finner man venner på et annet nivå enn barnehagen og om de skal f.eks ha gruppearbeid hvor de selv får velge hvem de vil jobbe med er det viktig at ingen blir utelatt.
Regler i timene og friminuttene kan elevene bestemme eller si sin mening om og så kan læreren bestemme eller godkjenne hvilke som høres gode ut og som kan brukes.
Å få elevene til å bli delaktige i skolen vil virke positivt på dem og deres kunnskap (altså det de vil lære)

I en ungdomsklubb er poenget med klubben et fristed for ungdom som er ''overvåket'' av de voksne. (overvåket i den betydning at de passer på, men også har en viss avstand fra ungdommene slik at det ikke blir for tett med voksnes meninger om visse ting, men at de har en liten frihet der)
Ungdommenes meninger skal bli hørt og muligens diskutert om. De kan selv velge aktiviteter, det er viktig at klubben har varierte aktiviteter å velge mellom eller at ungdommene selv kommer med forslag til ting som kan kjøpes inn eller gjøres osv.
Det kan brukes åpne diskusjoner eller f.eks spørreundersøkelser for å finne ut om hvilke aktiviteter som passer seg.
Ungdommene kan være delaktige når regler blir bestemt, men det er best om voksne bestemmer eller avgjør hvilke regler som skal brukes, slik at klubben blir et trygt sted hvor det er visse ansvar.



Det viktigste i barn og unges utvikling er at voksne kan gi råd om forskjellige valg de kan ta eller gi dem muligheter til å velge mellom 2 eller flere valg, men at de selv får ta det "avgjørende" valget på en smart måte.

Ingen kommentarer: